نخستين شماره«سمات» منتشر شد

<p>نخستين شماره فصلنامه معرفتي ـ اعتقادي «سمات» با شعار «عرصه تبيين و دفاع از معارف قرآن و اهل‌بيت (ع)» و با مديرمسؤولي مهدي نصيري در آخرين روزهاي بهار 1389 منتشر شد.   به گزارش بخش خبری طاووس بهشت، اين فصلنامه‌ معرفتي ـ اعتقادي در 8 بخش با عناوين «اول دفتر»، «مقالات»، «گفتگو»، «چهره‌ها»، «نقد مشهورات»، «نقد كتاب»، «دفتر ويژه» و «پايان دفتر» منتشر شده است. نام نشريه مذكور از «دعاى سِمات» اخذ شده است. اين دعا، معروف به دعاي شبّور كه خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه مستحب است.
متن خبر

نخستين شماره فصلنامه معرفتي ـ اعتقادي «سمات» با شعار «عرصه تبيين و دفاع از معارف قرآن و اهل‌بيت (ع)» و با مديرمسؤولي مهدي نصيري در آخرين روزهاي بهار 1389 منتشر شد.   به گزارش بخش خبری طاووس بهشت، اين فصلنامه‌ معرفتي ـ اعتقادي در 8 بخش با عناوين «اول دفتر»، «مقالات»، «گفتگو»، «چهره‌ها»، «نقد مشهورات»، «نقد كتاب»، «دفتر ويژه» و «پايان دفتر» منتشر شده است. نام نشريه مذكور از «دعاى سِمات» اخذ شده است. اين دعا، معروف به دعاي شبّور كه خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه مستحب است. دعاي مذكور از نائب دوم امام زمان (عج) يعني «محمد بن عثمان عمرى» نقل شده و با اسناد معتبر توسط شيخ طوسى و سيد بن طاوس ذكر شده است. در بخشي از سرمقاله اين فصلنامه‌ آمده است: سخن گفتن از مظلوميت و مهجوريت اهل بيت (ع) و به تبع آن مهجوريت قرآن همچنان ضرورت داشته و نيازمند توضيح و تبيين است. درست است كه اكنون ايران اسلامي و شيعي كانون گرمترين و پرشورترين احساسات و محبت‌ها نسبت به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) است، اما از ذكر اين نكته نيز نمي‌توان فروگذار كرد كه همپاي اين احساسات و ابراز محبت‌ها، تعلق معرفتي و انديشه‌اي به مكتب و معارف نوراني اهل بيت (ع) گسترش و تعميق نيافته و بلكه به دليل عواملي بعضا رو به تضعيف نهاده است. نصيري در بخش ديگري از سرمقاله خود با عنوان «ضرورت بازگشت به معارف قرآن و اهل‌بيت» مي‌نويسد: بدون شك نطفه تهاجم فرهنگي و عقيدتي عليه اسلام ناب محمدي و علوي (صلوات‌الله عليهما) آنگاه بسته شد كه امويان درصدد وارد كردن فرهنگ يوناني به جهان اسلام برآمدند و اين حركت با تأسيس بيت‌الحكمه در مقابل بيت‌العتره از سوي مأمون عباسي وارد مرحله تازه‌اي شد. وي مي‌افزايد: تاريخ تشيع، تاريخ ستيز با معارف خود بنياد و خودساخته بشري يوناني و هندي و ايراني و ... و دفاع از علم مصبوب و معارف و حياتي قران و اهل بيت عليهم‌السلام بوده است و تنها در دو مقطع تاريخي است كه گرايش‌هاي فلسفي و يا عرفان صوفيانه در ميان برخي عالمان شيعه ظهور و بروزي ويژه مي‌يابد. نصيري با بيان اينكه هم اكنون در عرصه‌هاي گوناگون فكري و فرهنگي و آموزشي و رسانه‌اي رد پاي اختلاط و امتزاج معرفتي و عقيدتي را مشاهده مي‌شود، ادامه مي‌دهد: اغلب اين انديشه‌ها و مباني مخلوط و مغشوش به پاي معارف اصيل ديني و اسلامي و شيعي نوشته مي‌شود و بسياري از اقشار بويژه جوانان كه عطش معارف صحيح ديني را دارند، بناي عقيدتي خود را بر اين انديشه‌هاي ممزوج و مغشوش مي‌نهند. در بخش پاياني سرمقاله نخستين شماره فصلنامه معرفتي ـ اعتقادي «سمات» مي‌خوانيم: «سمات»، قرار است عرصه و ميداني براي گفت‌وگو و محاجه پيرامون سه موضوع فلسفه، عرفان و مدرنيته ـ كه به زعم ما از جمله مهمترين حجاب‌ها و موانع روزگار كنوني در رجوع به قرآن و عترت‌اند ـ باشد و اين مهم در فضايي دوستانه و عاري از برخوردهاي خصمانه و موهن صورت پذيرد و اگر چه از جهت نقد حرف‌ها و ديدگاه‌ها و باورها بر اساس مباني قرآن و عترت، خط قرمزي در بين نيست اما از جهت حفظ شخصيت و نيز پاسداشت نيت‌هاي پاك و ولايت مدار عالمان و صاحب‌نظران مورد نقد و رد، كمال مواظبت و دقت را خواهد داشت. نخستين شماره فصلنامه معرفتي ـ اعتقادي «سمات» در 200 صفحه و با قيمت 40 هزار ريال منتشر شده است.    

برچسب‌ها

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 20:02
کد خبر: 6688

https://tavoosebehesht.ir/node/6688

افزودن دیدگاه جدید