اشک با ارزش
ويژگي يك مراسم عزاداري مورد رضايت اهل بيت(ع) ومخصوصاًاقامه عزاي سالار شهيدان در ماه محرم چيست؟ اين سؤال مدتي است كه ذهن نگارنده را به خود مشغول كرده است؛ از اين رو برآن شديم تا چند خطي در اين مجال كم بنويسيم. یادداشتی از: عمار امیری آرانی- دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق دانشگاه امام صادق(ع)- پژوهشگر مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ويژگي يك مراسم عزاداري مورد رضايت اهل بيت(ع) ومخصوصاًاقامه عزاي سالار شهيدان در ماه محرم چيست؟اين سؤال مدتي است كه ذهن نگارنده را به خود مشغول كرده است؛ از اين رو برآن شديم تا چند خطي در اين مجال كم بنويسيم. در اين نوشته برآنيم تا با آسيبشناسي اجمالي مجالس عزاداري، نهايتاً الگويي مطلوب در زمينهی مجالس سوگواري اهل بيت(ع) و مخصوصاً سالار شهيدان ارائه دهيم.تأمل و به نوعي آسيب شناسي در باب مجالس عزاداري سالار شهيدان در چند سال اخير در كشورمان، ما را با چند واقعيت آشنا مي كند:١-تلاوت قرآن در اغلب مجالس عزاداري ما حذف شده است؛ در حالي كه ماهيت قيام امام حسین(ع)قرآن و دين بود؛ آن حضرت براي قرآن و دين شهيد شدند و ما به راحتي تلاوت قرآن را ازمراسم خود حذف كردهايم.٢- مجالس ما متصل به نماز نيست. شروع مراسم ما اغلب چند ساعت بعد از نماز مغرب وعشاست در حالي كه اتصال مراسم سوگواري اباعبدا... به نماز، خود يادآور و نشانگر عظمت نماز از منظر اين امام است كه حتي روز عاشورا در زیر باران تیر دشمن هم نمازاقامه کردند.در عزاداری اباعبدا...میآموزیم اقامه نماز حتی به قیمت هر کلمه یک تیر (سی تیر برای دورکعتنماز). همچنين در برخي مجالس مشاهده ميشود كه هنگام نماز، جلسهی عزا برپاست و توجهی به نماز اول وقت نمیشود. بدون تردید نخواندن نماز اول وقت بخاطرعزاداری سید و سالار شهیدان مورد رضایت خدا وامام حسین(ع)نیست؛ چرا كه یکی از محوریترین درسهای عاشورا اهمیت دادن به نماز اول وقت است. لذ ابرنامهی عزاداری بايد طوری تنظیم شود که خللی به اقامهی نماز اول وقت وارد نسازد.برخي مراسم نيز آنقدر دير تمام ميشود كه عزادار امام حسين(ع)از خواندن نماز صبح باز ميماند.٣- مجالس اهل بيت(ع)فرصت خوبي است تا مردم و به ويژه نسل جوان با احكام شرعي آشنا شوند؛ اما ميبينيم كه اين هم در مراسم ما جايي ندارد.٤- موضوع اصلي در مجالس عزاداري، بيان وفراگيري معارف و آموزههاي دين اسلام و مذهب تشيع است.اگر شور مردم در محرم با شعور گره نخورد، ماندگار نخواهد بود؛ ليکن متأسفانه در برخي مجالس تنها،اکتفا به مداحي میشود واين آسيبپذيري آنگاه عمق بيشتري پيدا ميکند که ملاحظه ميکنيم کمکم مجالس فاتحه خواني هم به اين سمت وسو میرود که تنها مداح دعوت ميشود و از سخنران خبري نيست؛درحالي که اين مجالس از فرصتهاي مناسب توجه دادن مردم به دين وقيامت است.اهلبيت(ع)هم ميپسنديدند که مجالس يک به نام آنها شکل ميگيرد مجالس محتوایي باشد. البته ذكر اين نكته ضروري است كه محتواي سخنرانيها هم بايد غني باشد وسخنران به موضوعات تكراري و يا فاقد محتوا اكتفا نكند. ثانياًً زمان سخنراني هم نبايد آنقدر طولاني شود كه مطالب مفيد هم بر اثر خستگي مستمع، هدر رود.٥- طول كشيدن زمان مراسم عزاداري نيز از ديگر مواردي است كه موجب مشكلاتي براي عزاداران حسيني ميشود. مشكلات رفت و آمد و باز ماندن از نماز صبح از جمله اين موارد است.حال با توجه به موارد و آسيبهاي ذكر شده، نويسنده مايل است الگويي ساده در اين زمينه ارائه دهد:بعد از نماز مغرب وعشاء(اتصال مراسم به نماز)، دقایقی آیات قرآن کریم تلاوت شود و بعد از تلاوت قرآن حدود ده دقیقه احكام شرعي گفته شود.در ادامه حدود نیم ساعت الي چهل و پنج دقیقه ارائه سخنرانی با محتوايي غنی، و درآخر هم حدود بیست دقیقه عزاداری و مداحي. اگرقرار است نذریهم داده شود بعد ازکل مراسم بهطور منظم و برنامهريزي شده نذري ميان عزاداران پخش شود.کل اين مراسم از دوساعت بيشتر نمي شود، قرآن وحديث واحكام و مخصوصاً سخنراني مفيد دارد، مردم اذیت نمیشوند و مراسم هم دیر وقت تمام نمیشود.نمونهی اين الگوي نيك و ساده را ميتوان در مراسم عزاداري اهل بيت(ع) كه هرساله در حسينيه امام خميني(ع) و در محضر رهبر فرزانهانقلاب برگزار ميشود به وضوح مشاهده كرد.
https://tavoosebehesht.ir/node/7428
افزودن دیدگاه جدید