آمار

شما اینجا هستید

امام جواد (ع) دکترین مکتب تشیع

یادداشتی از استاد وحید متشکر پیرامون شخصیت امام جواد (علیه السلام)

امام جواد (ع) دکترین مکتب تشیع
مقدمه:آنچه که تا قبل از امامت امام جواد ع برای شیعه ی آن زمان از مفهوم امامت شکل گرفته بود کاملاً متفاوت از بعد امامت ایشان بود... حتما ذهن شما را توانسته ام به این مطلب معطوف دارم که شیعه قبل از امام جواد چگونه تفکری از مکتب تشیع داشته و بعد چرا و چگونه تغییر یافته است؟! فقط برای شروع بحث ذهن شما را به چند سوال، که البته برای پاسخ آن نیاز به مطالعه از سوی شماست، سوق می دهم: 1) چه می شود که بعد از شهادت امام رضا ع گروهی از شیعیان به امامت امام کاظم ع برمی گردند و در همان توقف می کنند و بعدها نام واقفیه و هفت امامی می گیرند... چه می شود که گروهی دیگر به عبدلله بن موسی برادر امام رضا ع و بعد به برادر دیگرایشان احمدبن موسی مراجعه می کنند(مناقب آل ابی طالب ع ج2، ص429)...
2) چه می شود موقعی که مامون قصد می کند دخترش را به عقد و یا نامزدی امام جواد ع در آورد، عباسیان او را مورد عتاب قرار می دهند که دخترت نوردیده ات را به کودکی می دهی که چیزی از دین خدا نمی داند حلال و حرام و واجب و مستحب را نمی شناسد چه می شود اگر صبر کنی تا ادب بیاموزد و قرآن بخواند و حلال و حرام را بشناسد؟ (زندگانی سیاسی امام جواد ع ص84)

متن: امامت امام جوادع پس از شهادت امام رضا ع در حالی که حدود هفت سال بیشتر نداشت، آغاز شد، این خود نقطه عطفی در شکل گیری دکترین مکتب تشیع بود چراکه تا قبل از این شیعیان به چنین هویتی از مکتب تشیع دست پیدا نکرده بودند (امامت نصی و الهی) و این دکترین می بایست محصول تجربه دینی امامت کودکی می بود که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود تا اصول و مبانی این مکتب برای مکاتب دیگر هویدا و از فرقه های دیگر متمایز شود.
محمدبن علی المرتضی، امام جوادع با مناظره های علمی که از سوی دو دسته ی ذیل ترتیب داده شد توانست در تدوین این دکترین گام بردارد:  
1) شیعیانی که با توجه به سن کم آن حضرت، دچار شبهه شده بودند و می خواستند تا علم الهی امام و مکتب امامت را دریابند و 2) گروهی دیگر که از سوی برخی حاکمان، مامون و معتصم عباسی مامور به انحراف و تضعیف نمودن جریان امامت شیعی شده بودند. همان گونه که در مقدمه آمد مکتب امامت بواسطه اینکه امام جواد ع در سن حدود هفت سالگی(کودکی) به امامت رسیده بود از جانب هر دوجبهه ی دوست (1) و دشمن (2) مورد تشکیک و هجمه قرار گرفته بود و اما مناظره ها عبارت اند از:

مناظره های امام با یحیی بن اکثم قاضی القضات مامون عباسی: مناظره هایی که به عنوان امتحان کردن امام جوادع صورت گرفت به عنوان نمونه از ایشان درباره صید شخصی که محرم است در حرم پرسشی کرد و آن حضرت ضمن طرح کردن شقوق مختلفی برای این پرسش، همه جزییات و شکل های مختلف آن را نیز بررسی کردند که موجب شگفتی همگان و درماندگی یحیی شد و یا پاسخ حضرت درباره حلال و حرام شدن یک زن بر یک مرد در چند نوبت در طول یک شبانه روز و یا پاسخ های حضرت به احادیثی که درباره ی فضایل خلفای نخستین مطرح شد... الارشاد..ج2 ص281-286
شیعیان نیز وقتی مدعیان امامت را در پاسخ پرسشهایشان ناتوان دیدند رو به سوی امام جوادع اوردند و جریان امامت الهی و نصی را تجربه و از نزدیک لمس نمودند.
نتیجه: مبانی و دکترین شیعه در مکتب امامت، نص و گزینش الهی است که همراه عصمت و علم لدنی امام می باشد. امام ع در این دکترین بر اساس نیاز فطری جامعه از طرف خداوند انتخاب می شود و ایشان وصی پیامبر ص است. گفتار و کردار امام حجت است و امامت تا روز قیامت در نسل علی ع و فاطمه س باقی می ماند و ایشان حجت خدا بر روی زمین است و هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نمی ماند.
امامت میثاقی است بین خداو انسان و شناسایی امام بر هر مومنی واجب است. بر این اساس، هر کس بمیرد و امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. نهج البلاغه، خطبه

انتهای پیام/14

+1
0
-1
تلگرام طاووس بهشت

دیدگاه جدیدی بگذارید