ذبح عظیم

<p>آیا تفاوتی در دیدگاه نخبگان حجاز با نخبگان کوفه در مسئله قیام امام حسین(ع) وجود داشته است؟
متن خبر

آیا تفاوتی در دیدگاه نخبگان حجاز با نخبگان کوفه در مسئله قیام امام حسین(ع) وجود داشته است؟ نکته؛ در مورد مجموع ديدگاه¬هاي نخبگان می¬توان گفت؛ كه اکثریت نخبگان و خواص و سران جریان های حجاز به غير عبدلله بن زبير که نوع  و جنس دیدگاه او با دیگر نخبگان  متفاوت بود؛ مخالف قیام امام حسین(ع) بودند اما نخبگان کوفه هم چون ؛ سلیمان بن صرد خزایی، مختار و دیگر سران شیعی کوفه که خود داعیه دعوت از امام حسین(ع) را داشتند با این قیام موافق بودند اما آن جریانی که در کالبد و پوست و جان و رگ های عموم جامعه ی مسلمین رسوخ کرده بود همان دیدگاهی بود که  عموم نخبگان جامعه اسلامی به  جامعه ی مسلمین تزریق کرده بودند و آن چیزی نبود جز صلح و عدم تقابل با یزید و عدم همراهی با حسین بن علی(ع) بعنوان کسی که خروج از جامعه و امت واحده اسلامی کرده بود. متن نخبگان جامعه امام حسین(ع) همان نخبگان جامعه ی امام حسن(ع) و خواص زمانه حضرت علی(ع) و رسول خدا (ص) بودند نخبگانی که از بعد از رحلت رسول (ص) خواه ناخواه تسلیم موج جاهلیتی شدند که دوباره وارد جامعه سنتی عربی شده بود. دیدگاه منفی نخبگان حاضر نشده در کربلا تأثیر مستقیم بر دیگر ارکان جامعه مسلمین گذاشت زیرا خواص همان نخبگاني از صحابه و تابعین بودند، که چشم، بازو و اعتمادِ عرب مسلمان به آن ها بود. آنها با القاء چنین نگاه منفی نسبت به این قیام، در واقع مرتکب دو جرم بزرگ شدند؛ اولاً اینکه خودشان به عنوان یک نخبه(فرد مؤثر) در این حرکت شرکت نکردند و ثانیاً عدم حضورآنها، به عنوان رهبر جریان هاي شاخص تأثیر مستقیم در عدم حضور ديگر جریان هاي و افراد زير مجموعه اين جريان هاي شاخص، در واقعه ي کربلا داشته است. در رأسِ هرمِ گروه ها، احزاب و جریان هاي شاخص، افرادِ شاخص، خاص و نخبه وجود داشتند، که افکار، دیدگاه و شخصیت و عملکرد این افراد به عنوان رأس هرم بر تمام هرم احاطه داشته است و تمام تصمیمات آن مجموعه هرم، تصمیم رأس آن هرم بوده است. نتیجه؛ جدول ديدگاه نخبگان درباره قيام امام (ع): ر    نام نخبه    دیدگاه    حضور در كربلا    چرایی عدم حضور 1    محمد بن حنفيه    مخالف    عدم حضور     2    مختار    موافق    عدم حضور     3    عبدالله بن عباس    مخالف    عدم حضور     4    عبدالله بن عمر    مخالف    عدم حضور     5    سليمان بن صرد خزاعي    موافق    عدم حضور    منع حکومت، اشتباه در تصمیم 6    عبدالله بن جعفر    مخالف    عدم حضور     7    جابر بن عبدالله انصاري    مخالف    عدم حضور     8    عبدالله بن زبير    موافق    عدم حضور    ادعای رهبری و خلافت   به نظر شما آیا شباهتی در دیدگاه نخبگان حجاز با نخبگان کوفه در مسئله قیام امام حسین(ع) دیده می شود؟ نکته؛ به نظر شما تمایز و برتری امام حسین(ع) نسبت به سایر نخبگان جامعه ی اسلامی زمانه خود در چه چیزی بود؟ نکته؛ پاسخ شما دوستان عزیز شاید یکی از این موارد باشد؛ الف) امام بودن    ب)معصوم بودن   ج)خلیفه ی مظلوم و رهبر کنار گذاشته شده   د) فرزند رسول خدا(ص) بودن دوستان عزیز با توجه به گزارش های قبلی و گزارشی که اکنون در متن حاضر برای شما مطرح می شود، به یکی از چهار پاسخ بالا دست پیدا نماید. اگر خاطر دوستان عزیز ما باشد در یادداشت های مربوط به عبداله بن زبیر آمده بود که چرا ایشان از حرکت و قیام امام حسین(ع) به کوفه اظهار رضایت نمودند؛ زیرا با وجود لقب سنگین فرزند رسول خدا(ص) برای امام حسین(ع) در مکه ، دیگر ظهور وبروزی برای شخصیت دیگری باقی نمی ماند از این رو خروج ایشان از مکه عرصه را برای فعالیت و نشان داده شدن سایر شخصیت ها و نخبگان فراهم می آورد لذا عبدالله بن زبیر موافق قیام امام شناخته می شود نه از باب خیر خواهی ، بلکه به جهت فراهم آمدن شرایط سیاسی مناسب برای قدرت نمایی در حجاز بوده است. زمانیکه خبر مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید و دستور بربیعت گیری از جانب یزید صادر شد قبل از امام حسین(ع)، این عبدالله بن زبیر بود که به عنوان یکی از نخبگان حجاز، زودتر و قبل از اینکه مجور به بیعت با یزید شود، خودش را به مکه ، شهر امن مسلمانان رسانده بود و به شخص اول مکه، امام جماعت خانه خدا را عهده دار شده بود اما بعد از آن که امام حسین(ع) وارد مکه شدند کسی یا مقامی از جایگاهی خاص ایشان را به جای عبدالله بن زبیر و شخص اول مکه قرار نداد، بلکه کاملا اتوماتیک وار جایگاه شخصیت اول مکه برای شخصی فراهم نمی شود مگر با آمدن لقب فرزند رسول خدا(ص) برای او... نمونه های فراوانی از این دست در برتری و سنگینی لقب فرزند رسول خدا(ص) برای امام حسین(ع) وجود داشته است در یادداشت های بعدی به برخی از آن موارد اشاره خواهیم داشت... نتیجه؛ به نظر شما هنگامه ی دوم محرم زمانیکه لشکر حر مقابل امام حسین(ع) قرار می گیرند و موقع نماز فرا می رسد، سربازان و فرماندهان دشمن از یکدیگر می پرسند خوب الان موقع نماز شده است و می بایست نماز جماعت بخوانیم، خوب چه کسی باید امام جماعت بشود؟ یا اینکه خیر...همگی وضو گرفته و به صورت کاملا خودکار و تعریف شده و از پیش پذیرفته شده برای همگان، پشت سر امام حسین(ع) قرار می گیرند و نماز جماعت به امامت ایشان برگزار می شود؟ نظر شما چیست؟ .... انتهای پیام/14  

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 18:55
کد خبر: 5276

https://tavoosebehesht.ir/node/5276

افزودن دیدگاه جدید