ذبح عظیم

<p>آقا زاده ای به نام عبدالله بن زبیر کیست؟ نکته؛به گفته ی بسیاری از محققین تاریخ عملکرد عبداله پسر زبیر، مسیر زندگانی پدر(زبیر) را عوض کرد... متن عبدالله بن زبیر فرزند زبیر بن عوام پسر عمه رسول خدا(ص)، مادرش اسماء دختر ابوبکر معروف به ذات النطاقین بود.
متن خبر

آقا زاده ای به نام عبدالله بن زبیر کیست؟ نکته؛به گفته ی بسیاری از محققین تاریخ عملکرد عبداله پسر زبیر، مسیر زندگانی پدر(زبیر) را عوض کرد... متن عبدالله بن زبیر فرزند زبیر بن عوام پسر عمه رسول خدا(ص)، مادرش اسماء دختر ابوبکر معروف به ذات النطاقین بود. عبدالله بن زبیر که لقب «عائذ البیت» را به خود اختصاص داده از آن بازیگران روزگار است که عمری عبادت می¬کند تا روزی به خلافت برسد و به قول عبداالله بن عمر هدف عبدالله از عبادت رسیدن به خلافت بود.(1)  او را می¬توان منشأ جریانی انحرافی در زمان امیرالمؤمنین(ع) دانست؛ به گونه¬ای که توانست زبیر، دارنده لقب سیف الاسلام و همسر رسول خدا (ص)، عایشه دارنده ي لقب ام المؤمنین و دیگر صحابه ی والا مقام پیامبر(ص)، طلحه و ديگران را در این انحراف با خود همراه کند. خطر ِپسر چنان بود که توانست پدر را که هم راز اهل بیت (ع) بود به جریانی انحرافي و جنگ جمل و جریان بکشاند، که سرچشمه بسیاری از انحراف¬های بعدی شد، علی (ع) به این مطلب اشاره ای دارد، که قابل تأمل می¬باشد. على (ع) گفتند «زبير مردى از ما بود تا اين كه پسر شوم او، عبدالله رشد كرد.»(2)  او اولين كسي بود كه اولين شهادت دروغ را در اسلام باب كرد؛ در جريان جنگ جمل وقتى لشكر در ميان راه به بركه حوأب رسيد و عائشه با آنها بود، سگهاى حوأب به او پارس كردند؛ او به محمد بن طلحه گفت اسم اين بركه چيست؟ گفت حوأب، عايشه گفت من بازخواهم گشت. گفت چرا؟ پاسخ داد زيرا از رسول خدا (ص) شنيدم كه به زنان خود مىگفت انگار كه يكى از شما را مىبينم كه سگهاى حوأب بر او پارس مىكنند و مراقب باش كه اى عائشه تو نباشى، محمد بن طلحه گفت به پيش برو خدا تو را رحمت كند و اين سخن را رها كن. عبدالله بن زبير به نزد او آمد و براى او به خدا قسم خورد كه ديشب از منطقه حوأب گذشتهاند و از اعراب، شاهدانى دروغين آورد و آنها نيز چنين شهادتى دادند، و چنين مىدانستند كه اين اولين شهادت دروغ در اسلام است.(3) نتیجه؛ آیا به نظر شما سنجش عملکرد نخبگان جامعه اسلامی فقط منحصرو محدود در رفتار شخصی و فردی آنهاست؟ و یا مجموعه ای بهم پیوسته از خانواده و افراد پیرامونی از آنان را نیز در بر می گیرد؟ [1] . ابن ابی الحدید، همان، ج 20، ص106. [2] .«وَ قَالَ ( عليه‏السلام ) مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ عبدالله‏.»؛ نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، كلمات قصار، شماره 453، تصحيح صبحي. [3] . ابن قتیبه الدينوري، همان، ج1، ص57.   پژوهشگر: وحید متشکر انتهای پیام/14  

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 18:55
کد خبر: 5281

https://tavoosebehesht.ir/node/5281

افزودن دیدگاه جدید