فلسفه امتحان

امتحان های الهی برای غلبه بر تکبر انسانی است . هدف نهایی خلقت عبودیت است و راه رسیدن به این عبودیت سر بلند بیرون آمدن از امتحانات الهی است .

امتحان های الهی برای غلبه بر تکبر انسانی است . هدف نهایی خلقت عبودیت است و راه رسیدن به این عبودیت سر بلند بیرون آمدن از امتحانات الهی است .

متن خبر

یادداشت از حمزه نجاتی امتحان های الهی برای غلبه بر تکبر انسانی است . هدف نهایی خلقت عبودیت است و راه رسیدن به این عبودیت سر بلند بیرون آمدن از امتحانات الهی است .انسان ها هم در عرصه فردی و هم عرصه حیات اجتماعی دچار ابتلائات می شوند . اگر همه رخدادهای زندگی را با این رویکرد بنگریم توفیقات و عدم توفیقات زندگی فردی و اجتماعی مفهوم دیگری خواهند یافت و اگر سیاستمدارن و تحلیل گران سیاسی رویدادهای اجتماعی و سیاسی را با این نگاه تحیل کنند معنای جدیدی از سیاست شکل خواهد گرفت. انسان ها با توجه به فطرت الهی خود به دنبال بزرگ شدن هستند .این بزرگی در عرصه فردی در صفت کبر نمودار شده و در عرصه اجتماعی با مفهوم  استکبار معنا پیدا می کند  . امتحانات الهی مقدر میشوند تا بزرگ بینی انسان را به چالش بکشند . امیر المومنین علی (ع) در خطبه 192 نهج البلاغه میفرمایند : "خداوند بندگان خود را با انواع سختی ها  می آزماید و از طریق سخت گیری های گوناگون آنان را به عبادت وا می دارد و به انواع ناملایمات گرفتارشان می سازد تا کبر را از دل هایشان بیرون کند و افتادگی را در دل هایشان بنشاند ". پس کبر یک صفت کلیدی است  و امتحانات الهی ،عرصه  نوع مواجهه با این رزیله  اخلاقی و اجتماعی هستند . راه سر بلند بیرون آمدن از ابتلائات الهی در عرصه فردی توسل به نماز و خاکساری در برابر متکبر مطلق است .در عرصه اجتماعی  نیز مبارزه با استکبار از طریق ولایت پذیری و اطاعت محض از امام حق، کلید توفیق در امتحانات الهی است  . امت ها امتحان می شوند تا بفمهند تنها یک بزرگ در عالم وجود دارد و همه ی آنچه در هستی است در حقارت مطلق است.

برچسب‌ها

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:07
کد خبر: 6964

https://tavoosebehesht.ir/node/6964

افزودن دیدگاه جدید