درس‌هایی از زیارت اربعین

پیاده‌‍روی اربعین که هر ساله به طرف کربلا برپا می شود نیز یکی از جنبه‌های عملی تدبر در زیارت اربعین است که ما در آن شاهد هستیم غیر از شیعیان، مسلمانان دیگر و حتی مسیحیان از کشورهای اروپایی هم در این راهپیمایی عظیم  شرکت می‌کنند.

پیاده‌‍روی اربعین که هر ساله به طرف کربلا برپا می شود نیز یکی از جنبه‌های عملی تدبر در زیارت اربعین است که ما در آن شاهد هستیم غیر از شیعیان، مسلمانان دیگر و حتی مسیحیان از کشورهای اروپایی هم در این راهپیمایی عظیم  شرکت می‌کنند.

متن خبر

یادداشتی از: حجت الاسلام دکتر عبدالله عباسی/ کارشناس مذهبی       یکی از سنت‌های حسنه در میان مسلمانان خصوصا شیعیان توجه به حادثه عاشورا خصوصا اربعین سید و سالار شهیدان است. حدیثی در اهمیت زیارت اربعین براساس روایتی که از امام حسن عسگری(ع) نقل شده است: یکی از نشانه‌های مومن زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین آن امام می‌باشد.  لفظ مومن در مباحث فقهی و روایتی نزد فقهای شیعه به انسان مومن شیعه اطلاق می‌شود. پس این‌که امام عسگری(ع) زیارت اربعین را از نشانه‌های مومن می‌دانند منظور امام(ع) نشانه‌های شیعه اثنی‌عشری است. نکته دیگر در این رابطه توجه دادن ائمه است که در آن مسلمانان را به دعا و خواندن زیارت دعوت می‌کنند. اما این دعوت صرف خواندن دعا یا زیارت نیست بلکه باید همانطور که در الفاظ قرآن براساس برخی از آیات قرآن باید تدبر کرد، باید در خواندن زیارت ودعا نیز تعمق و تدبر نمود. تدبری در زیارت اربعین از جمله فرازهای قابل تدبر در زیارت اربعین آن بخش از این زیارت است که می خوانیم:«... لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ...» ما در این بخش شهادت می دهیم حسین(ع) شهید شد تا بندگان خدا را از سرگردانی در جهالت وظلالت بیرون آورد. شهادت امام حسین(ع) باعث شد مردم به عقل بیایند و از خود سؤال کنند چگونه می‌شود قبول کرد یزیدی که حاکمی شراب‌خوار و سگ‌باز و میمون باز است و عملا در ظاهر به احکام اسلامی اهانت می‌کند می‌تواند حاکم حکومت اسلامی شود؟  حال نیز اگر تدبری در مفهوم همین فراز زیارت اربعین صورت گیرد و انسان به خود آید و از جهالت نجات یابد از خود سؤال می‌کند چگونه می‌شود در برخی کشورهای عربی که ادعای مسلمانی دارند و آن همه جنایت و خون‌ریزی و پشتیبانی از فرقه داعش و حتی دست دادن با صهیونیست‌ها را در کارنامه دارند می‌خواهند حاکم و خادمین حرم شریف باشند؟ امام حسین(ع) انسان را از جهل به عقل می آورد پس امام حسین عاقل می خواهد نه دیوانه! جنبه عملی تدبر در زیارت اربعین پیاده‌‍روی اربعین که هر ساله به طرف کربلا برپا می شود نیز یکی از جنبه‌های عملی تدبر در زیارت اربعین است که ما در آن شاهد هستیم غیر از شیعیان، مسلمانان دیگر، آزاد مردان جهان و حتی مسیحیان از کشورهای اروپایی هم در این راهپیمایی عظیم  شرکت می‌کنند که خود همایشی از قدرت‌نمایی اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است.  به امید آن‌که هرچه بیش‌تر و بیش‌تر دین تشیع واقعی را درجهان اسلام شاهد باشیم... تنظیم: محمدحسین خواجه منصوری  

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:15
کد خبر: 7742

https://tavoosebehesht.ir/node/7742

افزودن دیدگاه جدید