گاهی انسان اسلامی حرف می‌زند، اما قارونی فکر می‌کند

گاهی انسان اسلامی حرف می‌زند، اما قارونی فکر می‌کند! چنین فردی باید خودش را معالجه کند. اگر کسی بگوید من خودم زحمت کشیدم و فهمیدم، می‌شود حرف قارون که می‌گفت: من خودم زحمت کشیدم و ثروت پیدا کردم. 

گاهی انسان اسلامی حرف می‌زند، اما قارونی فکر می‌کند! چنین فردی باید خودش را معالجه کند. اگر کسی بگوید من خودم زحمت کشیدم و فهمیدم، می‌شود حرف قارون که می‌گفت: من خودم زحمت کشیدم و ثروت پیدا کردم. 

متن خبر

طاووس بهشت: توجه به انسان و مقام و منزلت او در فرهنگ اسلامی ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد. همچنین آیات بسیاری از قرآن کریم و روایات اسلامی درباره جایگاه انسان به طور عام و انسان‌های برتر به طور خاص سخن گفته‌اند. بشر حتی با وجود قانونِ بدون اخلاق نمی‌تواند زندگی ایده‌آل و سعادتمندی را درک کند و در این مسأله اسلام به عنوان دین کامل و جامع بهترین دستورات اخلاقی را برای زندگی زیبا دارد که فراگیری آن برای هر فرد مؤمنی لازم و ضروری است. در حدیث معروفى از پیامبر اکرم(ص) می‌خوانیم: إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الخلاقِ؛ من تنها براى تکمیل فضائل اخلاقى مبعوث شده‌‏ام. در حدیث دیگری از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: اگر ما امید و ایمانى به بهشت و ترس و وحشتى از دوزخ، و انتظار ثواب و عقابى نمى‌‏داشتیم، شایسته بود به سراغ فضائل اخلاقى برویم، چرا که آنها راهنماى نجات و پیروزى و موفقیت هستند. آنچه در ادامه می‌خوانید سخنانی از آیت‌الله جوادی آملی پیرامون اخلاق اسلامی است که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد:   گاهی انسان اسلامی حرف می‌زند، اما قارونی فکر می‌کند! چنین فردی باید خودش را معالجه کند؛ اگر کسی بگوید من خودم زحمت کشیدم و فهمیدم، می‌شود حرف قارون که می‌گفت: «إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی» ؛ من خودم زحمت کشیدم و ثروت پیدا کردم، با علم [اقتصاد] خودم به اینجا رسیدم. هر کسی باید مواظب سخن گفتن خود باشد، اگر اسلامی حرف می‌زند، اسلامی نیز فکر کند. باید بگوید: خدا را شکر که این توفیق را به من داد تا به حوزه یا دانشگاه رفتم و فیض یادگیری را به من عنایت فرمود، چون در واقع خدا است که این علوم را به انسان می‌آموزد. پس چه در حوزه و چه در دانشگاه کسی مجاز نیست بگوید من خودم زحمت کشیدم و یاد گرفتم. خیلی‌ها به حوزه و دانشگاه آمدند و خواستند یاد بگیرند، اما چیزی نصیب آنها نشد. ذات اقدس اله می‌فرماید: «هر نعمتی دارید همه از خدا است»؛ همچنین در سوره مبارکه «بقره» فرمود: اگر می‌خواهید سندی تنظیم کنید که مثلاً فلان کس، فلان فرش یا زمین را فروخت، همان طور که خدا یادتان داد بنویسید، نه اینکه شیطنت کنید؛ مبادا! کسی بگوید من خودم می‌دانم چگونه سند تنظیم کنم! خیر، همین پنج ـ شش سطری که به عنوان سند می‌نویسید، خدا به شما عطا کرده است، پس در تنظیم سند خلاف نکنید و مدت، قیمت و بقیه موارد آن را درست بنویسید، همان گونه که خدا یادتان داد. بنابراین اگر کسی گفت من خودم درس خواندم و عالم شدم، اگر چنین گفت این همان حرف قارون است.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:12
کد خبر: 7466

https://tavoosebehesht.ir/node/7466

افزودن دیدگاه جدید