«نظریه فرهنگی استاد مطهری» منتشر شد

دو عنوان کتاب «نظریه فرهنگی استاد مطهری» و «فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

دو عنوان کتاب «نظریه فرهنگی استاد مطهری» و «فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

متن خبر

طاووس بهشت: کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری دربردارنده فصل‌هایی است که از نظر گونه هویت معرفتی، هم مرتبه نیستند، به گونه‌ای که این پژوهش به هر سه سطح بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی معطوف است؛ به این ترتیب که: نخست: مبانی نظریه فرهنگی علامه مطهری، که در فصل اول بیان شده است، در سطح بنیادی قرار دارد؛ چرا که بر تکوّن و تولید یک انگاره معرفتی نو  پدید و ماهیتاً دینی در قلمرو فلسفه علوم اجتماعی دلالت دارد. دوم: فرهنگ اسلامی؛ ماهیت، پویایی، فضیلت و کارکردها، تعاملات فرهنگ اسلامی و جامعه ایرانی، علل فرهنگی انحطاط تمدنی مسلمین و غرب و فرهنگ غربی، عناوین فصل های دوم، چهارم، پنجم و ششم هستند که جملگی در شمار تحقیقات توسعه‌ای هستند. سوم: فصل سوم با عنوان حکومت دینی و مداخله در عرصه فرهنگ نیز مبحثی است که نتایج و رهاوردهای کاربردی به دنبال دارد. هدف اصلی این کتاب عبارت از اکتشاف، ساختاربندی، و بسط نظریه فرهنگی استاد مطهری است. همچنین کتاب «فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران» به قلم کمال اکبری در یک مقدمه، چهار بخش و چند فصل منتشر شده است. در بخش اول مفاهیم، کلیات و روش تحقیق مورد توجه قرار می‌گیرد که این بخش در قالب سه فصل ارائه شده تا ضمن بررسی مفاهیم و کلیات، مباحث روشی نیز به طور مفصل بررسی شود؛ در بخش دوم تأثیرات فقه سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران و در هم تنیدگی فقه سیاسی با نظم سیاسی جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ و در بخش سوم تأثیر تأسیس جمهوری اسلامی ایران بر فقه سیاسی در قالب چهار فصل بررسی می‌شود؛ و نهایتاً بخش آخر به بررسی نظام سازی در فقه سیاسی بر اساس تجربه حکومت اسلامی اختصاص دارد.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:20
کد خبر: 8169

https://tavoosebehesht.ir/node/8169

افزودن دیدگاه جدید